مدير انجمن خوشنويسان يزد در خصوص تعطيلي انجمن خوشنويسان نوين يزد گفت: به ظاهر هنرمنداني داريم كه همه چيز هنر خط را در دغل و كلك مي‌بينند و در اين چند سال اخير در انجمن خوشنويسان نوين سردرآوردند.

ولي رهبر يزدي در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر ايسنا-منطقه يزد،اظهار داشت: يك هنرمند خوشنويس كه به همة‌ي فنون خط تبحر پيدا كرد، بايد صفاي شان داشته باشد و به اصطلاح نشو و نما پيدا ‌كند و مورد محبوبيت عموم قرار ‌گيرد.

وي افزود:هنرمند خطاط بايستي به نوعي فعاليت داشته باشد كه از روح و معنويت خط فاصله نگيرد.

رهبر يزدي در ادامه گفت: يكي از افتخارات هنر خوشنويسي، آن است كه با كتابت قرآن همراه است.

وي در خصوص مجوز قانوني انجمن مذكور بيان داشت:در صورتي كه مجوز قانوني را از وزارت كشور و آن هم در قالب انجمن حزبي در يافت نمي‌كرد و راه قانوني را براي دريافت مجوز از اداره فرهنگ وارشاد اسلامي يزد در قالب انجمن هنري طي مي‌نمود،شايد بهتر بود.

رهبر يزدي خاطر نشان كرد:خط نستعليق از قرن هشتم، با تلفيق خط نسخ و تعليق به وجود آمد، كه به استاد ميرعلي تبريزي تعلق دارد واين چه اصراري است كه با خودكار يك كارهنري انجام دهيم و بگوييم مبتكر خط هستيم.

وي ادامه داد: در كار نوشتاري روزمره سه عامل خوانايي، زيبايي و سرعت در آن دخيل مي‌باشد، كه آنها فقط به صورت ابزارهنري استفاده مي‌شود.

وي افزود:فرد مبتدي از حيطه نوشتن خط تحرير با خودكار داراي ضعف مي‌باشد كه يكي ازعلت‌هاي آن فشارزياد خودكار بر روي كاغذ و تغييرات ضخامتي در اين هنراست.

مدير انجمن خوشنويسان يزد در پايان گفت: تنها توصيه‌ي من به مردم هنر دوست اين است كه نزد خوش‌نام‌هايي كه در اين عرصه وجود دارد، مراجعه نمايند و براي آموزش با چشم بسته مراجعه ننمايند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا